Apaja
Alku
Hill Climb Racing ‑pelisarjasta ja miljardista ladatusta pelistä tunnettu Fingersoft rakensi yhdessä Rakennustehon kanssa Oulun yliopiston arkkitehtiosastona tunnettuun tilaan Pohjois-Suomen pelialan keskuksen. Keskus kokoaa yhteen pelialan toimijoita ja liitännäispalveluja.
Keskus nimettiin alun perin Pelikampukseksi, mutta pian huomattiin, ettei nimen käännös kerro paikan tarjoamista palveluista oikeaa viestiä, koska useimmissa kielissä se viittaa yksinomaan opiskeluun.
Pelikampus päätti uusiutua kokonaan: se vaihtoi nimensä sekä visuaalisen ilmeensä ja lavensi tarinaansa niin, että uusittu verkkopalvelu kertoo Oulun pelialasta laajemmin. Mukana projektissa oli vahvasti myös Oulun ammattikorkeakoulun Oulu Game Lab.
Ratkaisu
Työmaa suunnitteli ja toteutti yhdessä Fingersoftin ja Game Capital Oulu ‑hankkeen kanssa uuden verkkopalvelun, jonka sisällöstä vastasi entinen Pelikampus.
Alun perin hyvää (kalastus-) paikkaa tarkoittavalla ”Apaja”-sanalla on juuret myös Aleksanterinkatu 4–6‑korttelissa, jossa pelialan keskus sijaitsee. Sana on ytimekäs, mieleen jäävä ja sopii kansainväliseen käyttöön. Siitä ei myöskään tule mieleen ”koulumainen” kampus, joka entisen nimen kohdalla koettiin ongelmaksi. Verkkopalvelussa esitellään Apajaa, korttelissa toimivia yrityksiä ja koko Oulun pelialaa. Lisäksi se mahdollistaa uutisista ja tapahtumista viestimisen.
Visuaalinen identiteetti on Työmaan muotoilema. Logo leikittelee tyylillä todellisen Apaja-korttelin rakennusten muodoilla. Tuloksena syntyi selkeä, ytimekäs ja samalla opastava graafinen ilme, jolla voi ja saakin leikkiä. Logoa voi lisäksi edelleen muotoilla osoittamaan Apaja-kortteliin tuleville vieraille, missä mikäkin tapahtuma järjestetään. Apaja viestii olevansa yhtenäinen Pohjois-Suomen pelialan keskus – yhdessä korttelissa.